जीव की पर्याय में हुए विभाव को पुद्गल का क्यों कहा?

I need a clarification regarding this. Please help.

Does this refers to ‘रागादि’ or is it something else? (because फल देने की शक्ति को भाव कर्म कहा है and रागादि is not mentioned anywhere.)
Also, as you have pointed this part - ‘कार्य में कारण के उपचार से अज्ञानादि “भी” भाव कर्म है।’ I think, अज्ञानादि should incorporates रागादि here… in the उपचार part.
So, I may be wrong here but I understand it (पुद्गलपिण्ड में रहने वाली फल देनेकी शक्ति भावकर्म है)
as अनुभाग बंध. Do correct me if I am wrong with this part.

I would like to quote one thing regarding नय that they refers to speakers intentions and what objective they want to achieve with those. (वक्ता के अभिप्राय को नय कहते हैं) and so it might be the case that we are looking different things or things differently. And even with the contrasting viewpoints, we all can be correct if our objective remains ‘वीतरागता’.
स्याद्वाद से मुझे इस समस्या का समाधान है। मुझे रागादि को निश्चय से जीव का और निश्चय से ही पुद्गल का अलग अलग अपेक्षा से स्वीकार है। इसी कारण इस विषय में आ. कल्पना दीदी जी के प्रस्तुत उत्तर से मुझे पूर्ण संतुष्टि है। (ध्यान देने योग्य एक और बात - दीदी ने वह उत्तर दिया तो गोम्मटसार कर्मकाण्ड की टीका मे है, परंतु वह समयसार तथा उसकी टीकाओं के आधार से ही दिया है।)

One last thing -

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