Aarta Dhyan ka phal kya hoga?

Aarta Dhyan ka phal kya hoga? Can you please explain and provide references?
Is nigod one of the punishment?

Doing Aartha Dhyaan results in pashugati or animal life.

The soul who engages in Aartha dhyaan is usually sad, gloomy, depressed etc due to various situations, external events, accidents, diseases, rotten luck, poor wealth and so on and so forth.

However, the main cause of Aartha dhyaan is mithyatva as such a soul never recognizes the real nature of the soul and believes the body and other outer possessions as his own. He is happy when things are good and sad when his worldly state is giving him troubles.

Nigod is different from narakgati and since raudradhyaan is the major cause of narakgati/hellish life hence one can assume that nigod could arise as a result of aartha dhyaan but one must also keep in mind that such a state of nigod could also arise as a result of raudradhyaan although that is not the case mostly.

Aagam provides plenty of stories where people became animals due to aartha dhyaan.

For eg: A wealthy trader was doing samayik and he lit an incense stick there. His thought was of doing samayik till the incense stick is burning. However, his wife kept on lighting the incense stick out of error. He died with the thought of wishing to drink water as his throat was dry. His sadness arised out of lack of lubrication in the throat for which he wished for a material item i.e. water to fulfill his wants. His mind strayed off the samayik. Thus he was reborn as a frog.

आर्तध्यान किसे कहते हैं एवं इसके कितने भेद हैं ?

आर्त नाम दु:ख का है। दुखानुभव में चित्त का रुकना आर्तध्यान है, इसके चार भेद हैं। इष्ट वियोगज, अनिष्ट संयोगज, वेदनाजन्य एवं निदान।

  1. इष्टवियोगज - इष्ट गुरु शिष्य, मित्र, भाई, स्त्री, धन, क्षेत्र आदि केवियोग होने से, उसके संयोग के लिए जो निरंतर चिंतित रहता है, उसे इष्ट वियोगज आर्तध्यान कहते हैं।
  2. अनिष्ट संयोगज - अनिष्ट नेता, वस्तु, क्षेत्र, बंधु आदि के संयोग होने पर उसके वियोग के लिए जो निरंतर चिंतन होता है, उसे अनिष्ट संयोगज आर्तध्यान कहते हैं।
  3. वेदनाजन्य - कैंसर, ब्लडप्रेशर, एड्स, हार्टअटैक, टी.वी., ट्यूमर आदि महारोग की वेदना होने पर उसे दूर करने के लिए हमेशा चिंतन करता है, उसे वेदना जन्य या पीड़ा चिंतन आर्तध्यान कहते हैं।
  4. निदान - आगामी भोगों की आकांक्षा से पीड़ित होकर उसकी प्राप्ति के लिए चिंतन करना निदान आर्तध्यान है।

नोट - निदान ध्यान 1 से 5 वें गुणस्थान एवं शेष तीन आर्तध्यान 1 से 6 वें गुणस्थान तक रहते हैं।

एकेन्द्रिय, दो इन्द्रिय, तीन इन्द्रिय, चार इन्द्रिय एवं असंज्ञी पञ्चेन्द्रिय में कितने ध्यान होते हैं ?

दो ध्यान होते हैं। आर्तध्यान एवं रौद्रध्यान होते हैं।

अति ध्यान अति शब्द की निरुक्ति करते हुए आचार्य पूज्यपाद ने लिखा है कि ’ ऋतं दुःखम् अर्दनमर्तिर्वा तत्र भवमार्तम् [१५] अर्थात् अति शब्द ऋत अथवा अर्ति से बना है । इनका अर्थ दुःख है । इनमें जो होता है, वह आर्त ध्यान है ससारी जीव के हर समय कलुषित परिणाम रहते है । अति ध्यान का विवेचन करते हुए ज्ञानार्णव में कहा गया है -

'ऋते भवमथार्त्त स्याद् असद्ध्यान शरीरिणामू ।

द्वदिग्मोहान्मततातुल्यमविद्यावासनावशात् । ।

[१६]

ऋत अर्थात् पीडा मे जो उत्पन्न होता पै, वह आर्त ध्यान है, यह अप्रशस्त है जैसे किसी प्राणी के दिशाओं के भल जाने से उन्मत्तता होती है, यह ध्यान उसके समान है यह ध्यान अविद्या की वासना से उत्पन्न होता है

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Excellent thanks for clear explanation.

As nigod falls under tiryanch gati, am I correct?

yes as it is 1 sensed or ekindriya paryay whereas narakgati is a 5 sensed or panchindriya paryay

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@AnumeyJain,

Then tiryanch gati is more dangerous than narak gati?

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That depends on a lot of things. But in general terms, narak gati seems more disadvantageous and full of pain.

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Yes true of course it will be painful :slight_smile: … but in context of moksha …tiryanch that leads to nigod will be real danger? Also we don’t do much raudra dhyan…but we are constantly doing arta dhyan…also we all know killing hating cursing is all wrong…but it may skip our mind that worrying etc arta dhyan is also very wrong and can cause great damage. That was my point.

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